آزمون فاینال دانشجویان پرستاری
در این آزمون که به روش آسکی (OSCE) برگزار می گردد، صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در انتهای سنوات تحصیلی و قبل از فارغ التحصیلی مورد ارزیابی قرار می گیرد. طی این آزمون عینی و ساختارمند، آزمون شوندگان در چرخه ای از ایستگاهها با زمان ثابت و محدود گردش میکنند و در یک محیط شبیه سازی شده، عملکرد آنان مورد ارزشیابی نهایی قرار میگیرد.
آزمون آسکیObjective Structured Clinical Examination) )
آزمون بالینی ساختار یافته که به طور خلاصه آسکی(OSCE) خوانده میشود، اولین بار در دانشگاه داندی اسکاتلند در اوایل 1970 توسط پروفسور هاردن مطرح شد. این آزمون شامل چندین ایستگاه است که در هر ایستگاه از داوطلب خواسته میشود یک وظیفه یا عمل مشخص مثل گرفتن فشار خون یا معاینه فیزیکی را انجام دهد، و در هر ایستگاه نمرهگذاری از طریق چک لیستهای استاندارد شده انجام میشود. طی این آزمون نه تنها سناریوی مورد نظر بلکه برخورد، رفتار و حرکات دانشجو در مواجه با بیمار نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد. در واقع هدف از برگزاری آزمون آسکی قرار دادن فراگیر در یک موقعیت کاری شبیه سازی شده در برخورد با بیمار، تحت نظارت یک ارزیاب است. در این روش دانشجویان به صورت چرخشی تعدادی از ایستگاههای شمارهگذاری شده را که دارای مشاهدهگر و چک لیست است طی کرده و در هر ایستگاه به سوال مربوطه پاسخ میدهند. بدین ترتیب هر ایستگاه یک مهارت از صلاحیت های بالینی را میسنجد. زمان مورد نیاز برای پاسخگویی به سوالات هر ایستگاه مشخص است و دانشجویان در کنار انجام پروسیجر، باید به محدودیت زمانی نیز توجه داشته باشند.
اعضاء کارگروه آزمون فاینال دانشجویان پرستاری و شرح وظایف:
دبیر کارگروه آسکی: خانم دکتر بزرگ زاد
اعضا کارگروه: خانم دکتر باستانی- خانم دکتر غلامنژاد- خانم دکتر ثابتی- خانم دکتر محمدی- خانم دکتر حسینی- آقای دکتر عباسی- خانم اخلاقی- خانم الیاسی
شرح وظایف:
برگزاری جلسات هماهنگی و برنامه ریزی جهت اجرای آزمون،
طراحی سوال و سناریو ها و چک لیستهای آزمون
تدارک تجهیزات مورد نیاز آزمون
اطلاعرسانی به دانشجویان،
ارزیابی و اجرای آزمون
شرایط برگزاری آزمون فاینال دانشجویان پرستاری در دانشکده پرستاری:
در دانشکده پرستاری آزمون آسکی در 5 ایستگاه اجرا میشود: ایستگاه اطفال، داخلی جراحی، مادران نوزادان بهداشت و مراقبتهای پرستاری ویژه. دانشجویان در هر ایستگاه به صورت رندوم به یک سناریو یا سوال پاسخ میدهند و بر اساس چک لیست مربوط ارزیابی میشوند. سناریوها مطابق با برنامهی آموزشی دوره کارشناسی پرستاری و توانمندیها و مهارتهای مورد انتظار در آن برنامه طراحی شدهاند. نمره هر ایستگاه 20 و نمره کلی آزمون 100 در نظر گرفته شده است. شرط قبولی در آزمون اخذ حداقل 60 درصد نمرات در هر ایستگاه میباشد. نمره نهایی از جمع نمرات 5 ایستگاه تقسیم بر 5 به دست میآید. لازم است دانشجویان در هر ایستگاه حداقل نمره را اخذ کنند (12 یا بالاتر) چرا که جهت رد یا قبولی در آزمون نمره کلی مد نظر قرار نمیگیرد و این نمره فقط به عنوان نمره آزمون به اداره آموزش اعلام میگردد. بدین ترتیب برای موفقیت در آزمون لازم است دانشجویان از تمامی ایستگاهها حداقل نمره (12) را دریافت کنند.در صورت عدم قبولی در یک یا چند ایستگاه طی یک تا دو هفته آزمون مجدد برگزار میگردد و در صورت عدم قبولی در آزمون دوم، دانشجو پس از گذراندن دوره کارورزی (بر اساس صلاحدید مدیر گروه) به همراه دانشجویان ترم آینده در آزمون آسکی شرکت میکند.
نحوه برگزاری آزمون فاینال دانشجویان پرستاری
دانشجویان در گروههای 5 نفره تقسیم بندی شده و بر اساس همان تقسیمبندی وارد مرکز مهارتهای بالینی میشوند. مدت توقف دانشجویان در هر ایستگاه 4 دقیقه است بعد از 4 دقیقه با شنیدن صدای زنگ ایستگاه را ترک کرده و به ایستگاه بعدی میروند. در مواردیکه سوال زودتر از زمان مشخص شده پاسخ داده شود، دانشجو در همان ایستگاه منتظر شنیدن صدای زنگ میماند. مدت زمان کل آزمون برای هر دانشجو 20 دقیقه است. در هر ایستگاه دانشجویان از میان سناریوهای موجود یکی را به صورت رندوم انتخاب کرده و پاسخ میدهد.
نکات مهم: