برنامه ارائه خدمات مرکز سلامت دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران
این مرکز از واحدهای تحت نظر معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه به منظور دستیابی به دانشگاه سالم اقدام به بستر سازی در زمینه های بهداشتی و درمانی دانشجویان، کارکنان و اساتید نموده است.
به گزارش پایگاه خبری مفدا ایران؛ اداره مرکز سلامت دانشجویی دانشگاه، مصمم است با برنامهریزیهای خود که متناسب با نیازها و تقاضاهای بهداشتی قشر دانشجویان، کارکنان و سایر اقشار جامعه است، اولویت کار خود را حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماریها و نهایتاً ارائه راهکارها در هنگام بروز بیماریها قرار داده و اقدام به بستر سازی در زمینه های بهداشتی و درمانی دانشجویان ،کارکنان و اساتید و سایر اقشار جامعه نماید.
درمانگاه؛ همه روزه (به جز پنج شنبه ها، جمعه ها و ایام تعطیل) از ساعت (8 صبح لغایت 14:30) بصورت یکسره فعال می باشد.
بخش اول؛خدمات درمانی
الف) پزشک عمومی؛ همه روزه از ساعت(8 الی14:30) به بیماران مراجعه کننده خدمات ذیل را ارائه می نماید:
الف _۱_ ویزیت بیماران
این فرآیند شامل: ۱- دریافت قبض از منشی ۲- مراجعه به پزشک جهت معاینه ۳- ارجاع به واحد پرستاری در صورت نیاز به خدمات اورژانس ۴- صدور معرفی نامه به مراکز تخصصی در صورت نیاز به ارجاع بیمار
الف_ ۲_ اعزام بیمار
در صورتیکه بیمار مراجعه کننده وضعیت اورژانسی داشته و یا نیاز به مرکز مجهزتری داشته باشد جهت اقدامات تکمیلی توسط آمبولانس و یک نفر همراه به بیمارستان اعزام می گردد.
الف _۳_ جراحیهای کوچک
در مواردی که فرد مراجعه کننده به مرکز دچار پارگی در بدن خود شده باشد( در زمین ورزش، محیط دانشگاه و یا کارگران درحین کار) چنانچه پارگی عمیق نبوده و نیاز به جراحی نداشته باشد، توسط پزشک مرکز بخیه می شود.
ب) دندانپزشکی عمومی
همه روزه صبحها (8الی14:30) خدمات ذیل را به مراجعین ارائه می نمایند :
جرمگیری و بروساژ، پانسمان و کشیدن دندانهای قدامی، خلفی و عقل
ب_۱_ فرآیند ویزیت دندانپزشکی شامل: ۱_ معاینه اولیه توسط دندانپزشک و تعیین وقت برای اقدامات بعدی ۲_ انجام اقدامات درمتنی در موعد مقرر
تبصره :در صورت تأخیر بیش از ۱۵ دقیقه یا عدم مراجعه ، وقت قبلی کنسل می گردد و بیمار باید عدم امکان حضور را ۴۸ ساعت قبل از وقت رزرو شده به واحد دندانپزشکی اطلاع دهد، درصورت مراجعه با تأخیر زیاد درخواست هر گونه وقت مجدد، به منزله درخواست وقت جدید بوده و مستلزم پرداخت هزینه می باشد، چنانچه به دلیل عدم حضور بموقع پزشک، نقص دستگاه ها، قطع برق و… ارائه خدمات به بیمار مقدور نباشد وقت مجددی بدون پرداخت وجه برای وی، رزرو می گردد.
ج_خدمات پرستاری
همه روزه صبح ها (8الی14:30) خدمات تزریقات، پانسمان، سرم تراپی، نوار قلب و کنترل فشار خون را به مراجعین ارائه می نمایند.
فرایند دسترسی به خدمات پرستاری شامل: ۱- دریافت قبض از منشی ۲- مراجعه به واحد پرستاری جهت کلیه امور تزریقات، سرم تراپی، پانسمان، نوار قلب و کنترل فشار خون.
د- خدمات اورژانس
شامل امداد رسانی سریع به بیماران اورژانسی یا آسیب دیدگان در سطح دانشگاه می باشد.
بخش دوم؛خدمات بهداشتی
الف_ خدمات آموزشی_مشاوره ای بهداشت
کلیه حوزه های سلامت که شامل بهداشت خانواده بهداشت فردی، بهداشت عمومی (سلف سرویس و خوابگاهها) بهداشت محیط و حرفه ای، پیشگیری از بیماری های واگیردار و غیر واگیر و ... را شامل می گردد.
ب_ نظارت و بازرسی
بصورت هدفمند و تخصصی توسط کارشناسان بهداشت محیط و حرفه ای از سلف سرویس و خوابگاههای دانشجوئی و... بصورت روتین و یا در شرایط حاد اوررژانسی و یا پیگیری شکایات مرتبط انجام شده و این امر در ارتقاء سطح سلامت جامعه، بویژه دانشجویان عزیز و پیشگیری از شیوع بیماریهای واگیر حتی در برنامه های دراز مدت در جهت پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر و بهبود وضعیت تغذیه، نقش بسزایی دارد، که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- بازدید از کلیه واحدهای تهیه ،تولید و توزیع مواد غذایی.
۲- نظارت بر سلامت کارکنان مراکز تهیه و توزیع و نگهداری مواد غذایی.
۳-ارتقاء آگاهیهای بهداشتی کارکنان مراکز تهیه و توزیع و نگهداری مواد غذایی.
۴- نظارت بر مبارزه و کنترل حشرات و جوندگان موذی با اولویت بهسازی.
۵- نظارت بر بهداشت اماکن عمومی اعم از سلف، خوابگاه ،آرایشگاه و …
۶- نظارت بر دفع بهداشتی زباله.
۷- رسیدگی به شکایات بهداشتی و موارد ارجاع.
۸- تهیه وتدوین بروشور های آموزشی مرتبط با مسائل بهداشتی
۹- نظارت بر گندزدایی اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی.
۱۰- نظارت بر بهداشت آب آشامیدنی
۱۱-آشنایی دانشجویان و کارمندان با واحد بهداشت محیط.
آموزش چهره به چهره و گروهی دانشجویان و پرسنل درخصوص رعایت اصول ایمنی در کار، شناخت نقاط خطر هنگام کار در کارگاه های آموزشی و آزمایشگاه و…..
کامنت